سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 15975
کل یادداشتها ها : 19
خبر مایه

موسیقی



به دنبال سرکوب شدید جنبش‌های مردمی در کشور عربستان و نقص آشکار حقوق بشر، اعتراضات مختلفی در مجامع بین‌المللی برای پیشگیری از این اقدامات صورت گرفته است. دیده‌بان حقوق بشرسازمان ملل در گزارشی که اخیرا منتشر کرده اظهار داشت سرکوب مردم در عربستان بسیار سیستماتیک و وحشتناک بوده و نیروهای امنیتی به دلایلی واهی افراد را شکنجه داده و به زندان محکوم می‌کنند. 


برملا شدن چهره واقعی آل سعود برای اهل سنت

اعتراضات مردمی عربستان در ابتدا با تظاهرات مسالمت‌آمیز ده‌ها هزار نفری شیعیان این کشور نسبت به تبعیض و فساد آل سعود آغاز شد، اما رفته رفته با گسترش اعتراضات به دیگر نقاط عربستان و تشدید سرکوب‌ نیروهای امنیتی آل سعود، پرده از ماهیت واقعی دربار آل سعود کنار رفت. 

همراه با برملا شدن چهره واقعی آل سعود، مسلمانان اهل سنت عربستان نیز به صف اعتراضات گسترده مردمی پیوستند، به‌‌طوری که در اعتراضات مردم عربستان، ده‌ها هزار نفر از اهل سنت شرکت می‌کنند و بنابر اخبار منتشر شده در وبلاگ‌های منتشر شده نزد مخالفان خاندان آل سعود گفته می‌شود ده‌ها هزار نفر از سنی‌های مخالف دربار عربستان در هنگام اعتراضات بازداشت شده و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرند. 

فقر شدید در کشور طلا

شاهزدگان آل سعود که گفته می‌شود تعداد آن به هفت هزار نفر می‌رسد، سرمایه هنگفت باد آورده خود را در کشورهای غربی به عیش و نوش و خوشگذرانی مصرف می‌کنند و روزی نیست که خبری از فساد و عیاشی  این شاهزداگان در رسانه‌های خبری منتشر نشود. 


خرید گرانترین هواپیمای شخصی دنیا توسط شاهزاده سعودی

اما از طرف دیگر، اگر نگاهی به وضعیت اقتصادی مردم عربستان بخصوص شیعیان این کشور انداخته شود، متوجه می‌شویم آل سعود سرمایه‌ هنگفتی که از فروش نفت بدست می‌آورد در انحصار اطرافیان خود قرار داده و مردم این کشور هیچ سهمی از این ثروت ندارند.

بنا بر گزارشات مستندی که توسط سازمان‌های مستقل منتشر شده است، بیش از 50درصد مردم شبه جزیره عربستان زیر خط فقر زندگی کرده و از کوچکترین حقوق شهروندنی نیز برخوردار نیستند. 

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی ضمن اشاره به محرومیت اکثریت جامعه عربستان از ثروت آل سعود، اذعان می‌کند در حالی که عربستان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است، میلیون‌ها عربستانی با فقر شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. 

اعتراضات نسبت به نحوه حکومت در کشورعربستان چندی است که شدت گرفته و تظاهرکنندگان به احقاق حقوق مدنی و اجتماعی خود اصرار دارند. خاندان آل‌سعود با ایجاد ترس و بهره‌بردن از دلارهای نفتی تاکنون توانسته سال‌ها بر مردم این کشور حکمرانی کند، ولی در طی سالیان اخیر، و پس ازبیداری اسلامی در کشورهای منطقه، حکومت آل ‌سعود وجاهت خود را از دست داده و به تدریج در حال فروپاشی است.

صدور نیروی امنیتی به کشورهای تحت سلطه آل سعود

در حالی که شعله اعتراضات مردمی در عربستان هر روز شعله‌ور تر شده و به شهرهای تحت تسلط کامل آل سعود، مانند مکه و مدینه نیز گسترش یافته است، حکومت آل سعود با حمایت از سرکوب جنبش‌های مردمی منطقه تلاش می‌کند خود را موج بیداری اسلامی رهایی بخشد.

آل سعود همزمان با تامین هزینه‌های مالی تروریست‌های سوریه و ایجاد تفرقه در کشورهای اسلامی، نیروهای امنیتی و سرکوبگر خود را به کشورهای تحت سلطه مانند یمن و بحرین می‌فرستد تا شاید بتواند از گسترش بیداری اسلامی در منطقه جلوگیری کند. 
بنا به گزارشات موجود در رسانه‌های خبری، نیروهای امنیتی آل سعود از همان ابتدای انقلاب مردمی بحرین با تجاوز به خاک این کشور در صدد سرکوب معترضان هستند.



گفتنی است، بارها مقامات سعودی و آل خلیفه علنا اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی آل سعود در بحرین به سرکوب مردم این کشور می‌پردازند.  

وضعیت شیعیان در شبه جزیره عربستان

یکی از دلایل اضمحلال تدریجی خاندان آل‌سعود، دشمنی آنها با شیعیان است. طبق آخرین آمار رسمی، شیعیان 20 درصد از جمعیت کشورعربستان را تشکیل می‌دهند.

مفتی‌های درباری وهابی عربستان، تبلیغات گسترده، غیرمنطقی و ظالمانه‌ای راعلیه شیعیان دامن می‌زنند. بنابر گزارش سازمان‌‌های حقوق بشری، شیعیان در عربستان از پایه‌ای‌ترین حقوق شهروندی نیز برخوردار نیستند.

شیعیان درکشورعربستان از محرومیت اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای که عمال آل‌سعود به آن‌ها تحمیل کرده‌اند رنج می‌برند و حقوق شهروندی آن‌ها به صورت گسترده توسط عمال آل سعود نقض می‌شود. 

هم اکنون و بر اساس آمار منتشر شده از سوی فعالان حقوق بشری درعربستان، تعداد شیعیان زندانی نیزدرکشورعربستان، به ده‌ها هزار نفر می‌رسد که اکثر آن‌ها بدون دلیل خاصی به زندان افتاده‌اند. 

نقض حقوق بشر در شبه جزیره عربستان چگونه صورت می‌گیرد؟


به دنبال گسترش موج اعتراضات مردمی در کشورهای عربی و بیداری اسلامی در منطقه، نگرانی‌های سران فاسد عربی افزایش یافته است.

مردم مسلمان این کشورها با الگو قراردادن انقلاب اسلامی ایران، به دنبال احقاق حقوق پایمال شده خود در تمامی سال‌های پیشین هستند. کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی با کمک گرفتن از دول غربی سعی کرده‌اند جلوی فروپاشی نظام‌های فاسد خود را بگیرند.

در این میان، عربستان سعودی با بهره‌گیری از دلارهای نفتی، سرکوب گسترده‌ای را درپیش گرفته است. نقض حقوق بشر در کشور عربستان به شکلی گسترده در حال افزایش بوده و دستگیری فعالان حقوق بشر و مبارزان آزادی مردم این کشور دیگر به امری معمول تبدیل شده است. 

مقامات امنیتی به بهانه اقدامات تروریستی و ضدنظام تمامی فعالیت‌های این فعالان حقوق بشر را کنترل می‌کند.

فرستاده ویژه حقوق بشر روسیه،"کنستانتین دولگوف"، ناآرامی‌ها در شرق عربستان سعودی را درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان صلح‌طلب خوانده و نسبت به این رخدادها، ابراز نگرانی شدید کرده است. 

به گفته کنستانتین دولگوف، این ناآرامی‌ها در چند هفته اخیر شدت گسترده‌ای یافته و در طی آن، نیروهای امنیتی آل سعود با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به تظاهرکنندگان حمله‌ور شده و تعدادی از آنها را به شهادت رسانده‌اند.

گفته می‌شود، هزاران نفر که بیشتر آنها مرد و شماری نیز کودک هستند، از مارس 2011 در این منطقه بازداشت و بدون برگزاری دادگاه و تفهیم اتهام به زندان افتاده‌اند.

مقامات رژیم عربستان سعودی در مدتی 11 مسجد متعلق به شیعیان را پلمب و مسدود کردند.

حکم اعدام روحانی شیعه عربستان

مرداد ماه سال 1391 نیروهای امنیتی سعودی با حمله مسلحانه به اتومبیل "آیت الله شیخ نمر آل نمر" پس از مجروح کردن وی، او را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال دادند. "شیخ نمر" همواره از مخالفان رژیم آل‌سعود بوده است.


"محمد شحاته" مسئول پرونده عربستان در شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی اظهار داشت: دادستانی عربستان، فقط به این خاطر که شیخ نمر خواستار تغییرات اجتماعی وسیاسی در کشور شده است، اشد مجازات را برای او درخواست کرد. شحاته با بیان این که رسیدگی به پرونده شیخ النمر به دادگاه ویژه جنایی در عربستان واگذار شده است، تاکید کرد: این دادگاه، ویژه محاکمه متهمان تروریست است نه اندیشمندان.



تصویر "شیخ نمر" پس از ترور توسط رژیم آل‌سعود

محمد شحاته تصریح کرد: اتهاماتی که به فعالان سیاسی در عربستان وارد می‌شود از پیش تعیین شده است، به طوری که اتهامات مطرح شده علیه"رائد بدونی" یکی دیگر از فعالان سیاسی حقوقی در عربستان هم کاملا مشابه اتهامات القحطانی، الحامد و النمر است.

در عربستان سعودی بسیاری از قضات دادگاه‌ها بر مبنای نظر و دیدگاه‌های شخصی و دستوری حکم صادر می‌کنند.

در پی برگزاری چندین تظاهرات در حمایت از زندانیان فراموش شده در منطقه الشرقیه، نیروهای سعودی با یورش به شهر "العوامیه" به سوی منازل تیراندازی کردند.

فعال حقوق بشر،"محمد صالح الزنادی" روز پنجشنبه سوم فروردین در شهر العوامیه، در جریان حمله نیروهای امنیتی سعودی، با گلوله مجروح شد. الزنادی در جریان این عملیات ترور هدف سه گلوله قرار گرفت.

بر اساس تصاویر ویدئویی منتشر شده، نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی با بازداشت گسترده مخالفان رژیم حاکم، آنها را در شرایط اسفباری نگه داشته و بطور مستمر آنها را به باد کتک می‌گیرند.





وجود صدها هزار زندانی سیاسی در عربستان

فعالان عربستانی می‌گویند بیش از 100 هزار زندانی سیاسی در سراسر این کشور وجود دارد که به گفته انجمن حقوق بشر عربستان به طور فیزیکی و روحی مورد شکنجه قرار می‌گیرند. بازداشت‌شدگان به شدت از ازدحام جمعیت در سلول‌ها و بدرفتاری زندانیان و کمی غذا و عدم وجود تخت کافی برای خواب شکایت و تاکید کردند. یکی از بازداشتی‌ها گفت که یک راهرو زندان که 6 سلول و 6 سرویس بهداشتی دارد گنجایش بیش از 60 نفر را ندارد اما بیش از 300 نفر در آن به سر می‌برند.



اشغال بحرین توسط نیروهای امنیتی آل سعود

در تظاهرات مردم مسلمان بحرین علیه رژیم آل خلیفه، نیروهای امنیتی رژیم با حمله به مردم، تاکنون ده‌ها نفر را بر اثر شلیک گازهای سمی به شهادت رسانده‌اند. در تظاهرات مردم بحرین که خواستار خروج نیروهای متجاوز سعودی، اماراتی و کویتی و اصلاحات سیاسی و قانونی هستند، شمار زیادی از افراد توسط نیروهای امنیتی مجروح و کشته می‌شوند.


شواهد سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد شماری از معترضان زیر شکنجه شدید رژیم آل خلیفه جان خود را از دست داده یا دچار نقض عضو شده و تعدادی از زنان بحرینی نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی در جریان تظاهرات مسالمت آمیز خود دچار سقط جنین شده‌اند.

.

پزشکان مدافع حقوق بشر می‌گویند که تعداد زیادی از دکترها و پرستارها بازداشت، شکنجه و یا ناپدید می‌شوند چرا که آن‌ها مدارک و شواهد مهمی از قساوت‌های مقامات نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در سرکوب تظاهرکنندگان دولتی محسوب می‌شوند.

سازمان یمانی‌های مهاجر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که 300 هزار یمنی در پی به اصطلاح اجرای اصلاحات قانون کار کارگران خارجی در عربستان سعودی از این کشور اخراج شده‌اند. این عمل در اصل به منظور مقابله به مثل با یمنی‌های مبارز انجام گرفته است. منابع آگاه عربستانی شمار مهاجران یمنی که توسط مقامات رژیم سعودی به کشور خود باز گردانده می‌شوند، را روزانه دو هزار یمنی برآورد می‌کنند.

روزنامه‌ گاردین در گزارشی نوشت که در حال حاضر در کشور عربستان صدها خدمتکار زن خارجی در انتظار اعدام به سر می‌برند. عربستان در سال 2012 حداقل 100 کارگر خارجی را اعدام کرده است. پژوهشگر حوزه عربستان در عفو بین‌الملل اظهار داشت که دلیل اعدام این افراد اتهام قتل است. اکثر این خدمتکاران گفته‌اند که به امید کارمناسب و کسب درآمد به این کشور آمدند ولی صاحبانشان به قصد ارضای امیال حیوانی خود آن‌ها را استخدام کرده و پس از مدتی به آن‌ها تجاوز می‌کنند.



تصویر زن خدمتکار اندونزیایی در حالی که به طرزی غیرانسانی در صندوق عقب ماشین سوار شده است

در یک مورد، پس از اعدام یک خدمتکار 50 ساله اندونزیایی، رژیم آل‌سعود برای فرونشاندن اختلافات به‌وجودآمده از مقامات کشور اندونزی عذرخواهی کردند.






60 درصد مردم از داشتن مسکن محروم هستند

علی ابراهیم" ،مخالف سیاسی دولت عربستان سعودی، اظهار داشت: دولت عربستان وجود سه میلیون فقیر در این کشور را تکذیب اما همزمان اذعان می‌کند که 600 هزار خانواده مشمول کمک‌های اجتماعی هستند. "علی ابراهیم" اشاره کرد میلیون‌ها شهروند سعودی به خاطر بی توجهی دولت این کشور درمبارزه با فقر و بیکاری زیرخط فقر بسرمی‌برند و جامعه عربستان به دو طبقه فقیر و ثروتمند تقسیم شده است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که 65 درصد شهروندان عربستانی از داشتن مسکن بی بهره هستند اما تصویری که از عربستان در رسانه‌ها منعکس می‌شود نشان می‌دهد که این کشور نفت خیز، سرزمین ثروتمندان است.

وی با بیان اینکه "هشت میلیون شهروند سعودی دارایی‌های خود را به سبب فروپاشی بازار بورس این کشور از دست داده‌اند"، با هشدار درباره گسترش پیامدهای فقردر جامعه عربستان افزود: دولت عربستان طرحی اقتصادی برای ایجاد توازن اقتصادی، معیشتی و اجتماعی با وجود درآمد سالانه نفتی حداقل 209 میلیارد دلاری ندارد.

 



روزنامه فرامنطقه‌ای " الشرق الاوسط" وابسته به عربستان نیز درمقاله‌ای به وجود بحران اخلاقی، فقر وبیکاری در این کشور اعتراف کرده است.

شاهزاده بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز که برادرزاده عبدالله پادشاه عربستان و از فعالان سیاسی است، در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیسی تاکید کرد در قبال رویدادهای اخیر کشورش سکوت نخواهد کرد.
شاهزاده بسمه سعود گفت: "خاندان سلطنتی متشکل از دو هزار میلیونر است که همه آن‌ها قدرت و ثروت را در اختیار دارند و هیچ کس جرات اعتراض به آن‌ها را ندارد زیرا معترضان هر چه دارند، از دست خواهند داد. مخالفان سعودی اهدا مبالغی به نیازمندان سایر کشورها را یک ژست سیاسی می‌دانند تا اخبار مربوط به فقر گسترده در عربستان را پنهان کنند".




وی افزود: "اگر شما فقیر باشید و دزدی کنید، دست شما پس از سه بار طرح اتهام قطع خواهد شد. اما اگر شما ثروتمند باشید و دزدی کنید، هیچ کس به شما چیزی نخواهد گفت."

همایشی در حمایت از حقوق شهروندان مظلوم عربستانی

اخیرا موسسه ژئوپلتیک پاریس نشستی بین المللی درباره نقض حقوق بشردرعربستان سعودی، در محل مجلس سنای فرانسه برگزار کرد که در آن جنبه‌های مختلف نقض حقوق بشر در عربستان مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست به علت فشارهای رژیم عربستان بر سناتورها، از هرگونه تصویربرداری جلوگیری شد؛ امری که باعث انتقادهای شدیدی از سوی ناظران شد.

در این همایش بین‌المللی، صاحب نظران و اندیشمندان مطرح حوزه خاورمیانه و به ویژه صاحب نظران و اندیشمندان عربستان سعودی حضور داشتند. محور اصلی گفتگوهای این همایش، نقض حقوق بشر، پایمال کردن حقوق زنان و شیعیان، و تبدیل عربستان به کشوری دموکرات بوده است.

"حمزه الحسن"، فعال حقوق بشر و یکی از رهبران مخالف رژیم آل‌سعود، ریاض را به عنوان گورستان حقوق بشر توصیف کرده و وضعیت زندانیان سیاسی را در این کشور اسف بار می‌داند. الحسن با اشاره به فشار بر شیعیان، حکومت وهابی‌ها را محکوم کرده و خواستار آزادی هرچه زودتر تمامی زندانیان سیاسی شیعه شد. 

در مقاله‌ای که توسط "علی راستبین" ارائه شد، افشا گردید که ریاض سعی دارد تحت پوشش اتحاد، استقلال بحرین را از بین ببرد. با توجه به متزلزل شدن پایه‌های رژیم آل‌سعود، این کشور در نظر دارد تا با تشکیل اتحادیه‌ کشورهای ساحلی جنوب خلیج فارس، تمامی تلاش خود را برای حفظ ارکان خود انجام دهد.

"پیر ریگلو"، مدیر موسسه تاریخی علوم اجتماعی، در پایان این همایش اظهارداشت که نقص آشکار حقوق بشر در عربستان باعث بروز دردهای عمیقی شده و باید به طریقی صلح‌آمیز و بدون اعمال فشار این مسئله را حل و فصل کرد. وی خاطر نشان ساخت که به کارگیری زنان در مشاغل مختلف و عدم ارائه تسهیلات لازم و ضروری به آن‌ها، موجب دودستگی و سرخوردگی این قشر فعال اجتماع خواهد شد.

یکی از محققان مشهور حاضر دراین همایش، پروفسور "جرار فرانسوا دومون"، استاد دانشگاه سوربون بوده که با ارائه مقاله‌ای تحلیلی- مقایسه‌ای نشان داد که در قانون اساسی منتشر شده در سال 1992 درعربستان، از واژه "زن" استفاده نشده است. 
 

در انتهای این همایش بین‌المللی که به علت لابی‌های خاندان آل‌سعود، انعکاس بسیارکمی در رسانه‌های خبری جهان داشته، راهکارهایی برای بیرون رفت کشور عربستان از وضعیت حاد فعلی ارائه شد. بسیاری از محققان حاضر در این همایش اعتقاد دارند که زیرپا گذاشتن حقوق اقشار مختلف اجتماعی و اقلیت‎های دینی هیچ سودی برای مقامات سعودی نداشته و این کشور در صورتی از بحران نجات می‌یابد که در راس حکومت خود، مفتی‌های وهابی را کنار گذاشته و به مسلمانان واقعی اجازه عرض اندام دهد.


 


+ سلام کسی اینجا هست که ارشد یا دکترای شیمی داشته باشه لطفا اگه کسی هست زود جواب بهه






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ